21-Diner Case Study: Colourful Spring in Wijhe,

Een avond vol kleur en smaak

In dit klantverhaal duiken we in het 21-diner van Sophie, die haar avond organiseerde met het frisse en vrolijke thema Colourful Spring. In een sfeervolle tuin in Wijhe werden gasten verrast met een kleurrijk menu, lentebloemen en een zorgvuldige planning. Van tafelstyling tot learnings: lees hoe zij haar 21-diner onvergetelijk maakte en wat jij hiervan kunt leren.

21-Diner Colourful Spring

Praktische informatie:

🎉 Thema: Colourful Spring

📍 Locatie: Wijhe

👗 Dresscode: Colourful Spring

🍽️ Gangen: 3

👥 Aantal gasten: 15 (inclusief haarzelf)

Intro

Ik ben Sophie, twee weekjes terug 21 geworden. Hiervoor heb ik een super gezellig 21 diner gegeven in Wijhe, wat met het mooie weer gelukkig buiten kon. Mijn diner vond plaats op 10 mei, met 15 meiden inclusief mijzelf. Het thema was Colourful Spring, ik had hier vooral voor gekozen doordat in Mei de lente altijd net begint, vaak de bloemetjes weer in bloei komen en het veel leuke kleuren met zich mee brengt. Ik wou namelijk ook graag een leuke gezellige en kleurrijke tafel met veel bloemen. Hierbij ook het idee dat iedereen in leuke kleurtjes zou komen.

Hoe ben je begonnen met de voorbereiding? Wat was je eerste stap?

Voor mijn 21 diner heb ik gelukkig heel wat hulp gehad. Mijn neef, zijn man en mijn moeder waren allemaal erg enthousiast om een leuk onvergetelijk diner neer te zetten. We zijn daarom ook begonnen met brainstormen en te kijken naar waar en wat het thema zou zijn. Ook liet in mijn eerder meegemaakte diners zien (tafel aankleding, menukaarten en uitnodigingen) om zo een globaal deel te schetsen. Als laatst liet ik een beetje mijn eigen inspiratie zien zodat we van start konden!

Hoeveel tijd heb je ongeveer gehad voor de organisatie?

De organisatie heeft aardig wat tijd in beslag genomen. Uitnodigen/ menukaarten maken, bestellingen doen voor tafelaankleding en stoelen, boodschappen doen voor zowel eten als drank en de locatie gereedmaken wat ons een hele ochtend en middag heeft gekost laat het op denk ik minimaal 8 dagen aan dingen regelen en klaar maken.

Welke onderdelen vond je het meest tijdrovend?

Vooral dingen ontwerpen en een tafelaankleding kiezen vond ik lastig, omdat alles toch perfect moet matchen en ik nogal perfectionistisch kan zijn. Ook het opstellen van het menu was een lastige ivm allergieën en wensen.

Heb je hulp gehad bij de organisatie, en zo ja, van wie?

⁠Jaaa ik heb zeker hulp gehad, bij de voorbereiding waren mijn moeder, neven en man betrokken. Op de dag zelf waren ook mijn zusje, een vriend van haar en nog een aangetrouwde nicht aanwezig. ⁠

Hoe heb je het thema doorgevoerd in de aankleding en styling?

⁠Ik heb vooral mega veel lente kleuren gebruikt: geel, roze, paars, blauw en groen met voornamelijk de lichte tinten hiervan. Ook wou ik veel bloemen op tafel met daarbij gekleurde kaarsen. De kleuren kwamen ook terug in de glazen en waxine en kaars houders. Later maakte we ook nog de keuze om bloemetjes aan de stoel te maken voor echt een lente thema.

Welke kleuren en materialen heb je gebruikt voor de tafeldecoratie?

Op tafel maakte we gebruik van een wit tafelkleed met goude placemats. Het goud kwam terug in grote kandelaren en kaarthouders op tafel, ook matcht het goud met de spiegel die ik zelf had gemaakt. Verder had ik gekozen om nog roze servetten op de borden te leggen, deze waren namelijk van lichtglas, stonden er veel bloemenvaasjes op tafel en mega veel kaarsen met houders of waxine lichtjes. Ook kwam in deze kleuren de spiegel naar voren, deze had ik zelf betekend met pastel markers voor leuke foto’s. Verder kwam de decoratie in de omgeving ook terug, zo hingen er gekleurde lampionnen en voor in het donker waren er grote lantarens neer gezet en lampjes opgehangen aan de grote schuur.

Wat was de dresscode voor je gasten? Wat droeg je zelf?

⁠⁠De dresscode had ik omschreven als kleurrijk maar ook chique, hierbij had ik vooral de nadruk gelegd op lichtere kleuren en dus geen rood etc. Ik droeg zelf een pastel gele lange jurk 🙂

Heb je ook bijpassende uitnodigingen of menukaarten gemaakt?

Zeker heb ik dat, ik heb zelf via Canva menukaarten, uitnodigingen en naamkaartjes ontworpen. Deze paste allemaal bij elkaar en hierin kwam het thema ook goed naar boven.

Wat zou je achteraf anders hebben gedaan?

Eigenlijk heb ik niet veel wat ik anders zou hebben gedaan, het was zo mega leuk en alles verliep perfect! Wel had ik wat langere kaarsen kunnen kopen zodat die niet zo snel op zouden branden in de toekomst maar verder heb ik er echt niks om op aan te merken.

Waar liep je tegenaan tijdens de voorbereidingen of op de dag zelf?

Op de dag zelf liep ik persoonlijk aan op tijd te kort. Doordat het buitenaf plaats vond en er nogal een klein windje stond, kon de tafel pas laat gedekt worden zodat niet alles zou verstoffen. Doordat we dit later deden kwam vrijwel ik en eigenlijk ook iedereen van de crew in de knoop van optijd klaar zijn met klaarmaken. We zouden de meiden oppikken van het station maar toen zij er al stonden was iedereen van ons nog thuis en niet helemaal omgekleed hihi. Dit vooral doordat ook de bloemen echt op het laatste moment op de vaasjes moesten ivm de hard brandende zon. Achteraf gezien hadden we ze misschien al in de vaasjes kunnen doen en op een andere plek kunnen neer zetten.

Heb je tips voor anderen die ook een 21-diner gaan organiseren?

Als tip zou ik zeggen, maak een strak schema voor het koken als richtlijn. Bij mijn diner verliep alles soepel qua eten en zat er niet te lang tussen voor de volgende gang. Ook zou ik zoveel mogelijk extra handjes vragen, is altijd handig.

Welke dingen hebben je juist positief verrast of beter uitgepakt dan verwacht?

De hele uitkomst was veel beter dan verwacht, het weer was ook echt perfect. De tafel zag er ook prachtig uit en alle meiden ook waardoor het plaatje perfect klopte. Ook zou ik het aanraden om een microfoon er bij t doen, karaoke zingen blijft toch echt altijd mega leuk.

Heb je zelf het menu samengesteld of samen met iemand?

⁠Het menu sloot aan op het thema, hij wat groen met wit met veel bloemen er op. De samenstelling hiervan heb ik grotendeels over gelaten aan mijn neef. Hij houd van koken en doet dit ook vaker voor diners en weet precies wat lekker en passend is. Ook moesten we hierin rekening houden met allergieën.

Welke gerechten stonden op het menu (voor-, hoofd-, nagerecht)?

We begonnen vrijwel meteen met een drankje en een hapje bij binnenkomst. Hierna hadden we als eerste een garnalencocktail die werd opgevolgd door een courgetten soep. Het hoofdgerecht ‘kip kiev’ bestond uit gevulde kip met daarbij geserveerde asperges, gelanceerde wortelen en pommes dusches. Met als laatste een heerlijke pavlova die bestond uit mer ingue, marscapone en rood fruit.

Hoe heb je gezorgd dat het menu paste bij het thema “Colourful Spring”?

Heb ik niet hihi, was gewoon lekker

Heb je rekening gehouden met dieetwensen of voorkeuren?

Ja zeker, glutenallergie, en liever geen champignons verwerkt

Hoe lang van tevoren ben je begonnen met plannen?

⁠Ik ben in januari begonnen met plannen, en heb hier ook meteen de datum vast geprikt voor zowel de crew als de meiden. Ik ben ergens in maart op bezoek geweest bij mijn neef en man om een avond alles te bespreken en na te gaan wat we willen en wat de locatie opties waren.

Heb je een draaiboek of checklist gebruikt?

⁠Ik hield zelf een lijstje bij van wat ik moest doen en wat er gehaald moest worden per onderdeel, mijn neef had voor de dag zelf dus een tijd schema gemaakt, deze was mega specifiek op de minuten na om alles soepel te laten verlopen.

Hoe heb je het overzicht bewaard tijdens het organiseren?

⁠⁠Ik heb vrijwel niks gedaan naast lekker aan tafel zitten, soms kreeg ik de vraag of we nog even gezellig wouden kletsen ipv nu al meteen een gerecht op tafel te zetten. Zo stemde we samen af wanneer het het juiste moment was om iets uit te serveren.

Wat was je favoriete moment van de avond?

Ik denk niet dat ik een specifiek favourite moment heb, de hele avond heb ik ontzettend veel kunnen lachen en heb ik het mega naar mijn zit gehad, in mijn ogen kon het echt niet beter. Wel was het karaoke zingen een hoogtepuntje, waarin iedereen even zijn zangtalent kon laten zien.

Welke producten of tools (bijv. decoratie, tafelkleden, glazen) zou je anderen aanraden?

⁠ ⁠TEMU!!!!!! Mega goedkoop en echt prima kwaliteit voor een avondje. Ook heb ik mega goedkoop en leuke onderzetters bij kwantum gevonden. Ook heeft de action momenteel mega veel leuke decoratie voor op tafel, ook de glazen kwamen hier vandaan.

Zou je je 21-diner opnieuw willen organiseren? Waarom wel of niet?

Ik zou het zeker opnieuw doen, ookal koste het erg veel tijd en inspanning, maar dit was het meer dan waard!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *