Een 21-diner organiseren is een bijzondere ervaring, voor de jarige. Maar zeker ook voor de ouders, wat jullie mogen haar helpen bij het 21-diner. Het is dé gelegenheid om samen een onvergetelijke avond neer te zetten, vol mooie speeches, heerlijk eten en een sfeervolle setting. Maar waar begin je? Wij helpen je! Van het kiezen van een thema en dresscode tot het samenstellen van het menu en het versieren van de tafel. Er komt een hoop bij kijken. In deze 6 stappen nemen we je stap voor stap mee door alle belangrijke aspecten van een 21-diner, zodat jij ook precies weet wat je dochter en jou allemaal te wachten staat!
1. Wat is een 21 diner?
Jeej, je dochter wordt 21 jaar! Ze wil een 21-diner organiseren voor al haar vrienden en vriendinnen, en jij moet haar daarbij helpen. Maar wat is dat eigenlijk, zo’n 21 diner? Een 21-diner is een feestelijke maaltijd om de 21ste verjaardag van je dochter te vieren. Het is een gelegenheid om haar volwassenheid en ‘onafhankelijkheid’ in te luiden. Superleuk toch?! Eén nadeel… Officieel is het kostenplaatje voor de ouders… Maar besef: zo’n bijzondere gelegenheid komt maar één keer voor.
2. Oké, en hoe moet ik helpen bij een 21-diner?
Oké, nu weet je wat een 21-diner is. Je moet je dochter helpen bij de voorbereidingen en met het koken. Laten we alle aspecten eens onder de loep nemen.

3. Thema en/of dresscode
Het begint allemaal bij een thema of dresscode. Wat voor interesses heeft je dochter? Welke kleuren vindt ze leuk? Of houd ze specifiek van een land of stijl waar ze haar hele diner op aan wil passen? Wat voor sfeer en/of uitstraling wil ze creëren? Je kan deze avond maar één keer samen organiseren, dan wil jij er natuurlijk ook prachtig uitzien!
Weet je nog niet wat jij aan kan doen als kok, gastvrouw en stijlvolle moeder?
4. De gastenlijst
De gastenlijst… Normaliter nodiger meiden alleen meiden uit voor hun 21-diner, en mannen alleen mannen. Maar wie houdt haar tegen om deze ‘regel’ te overtreden? De gastenlijst bestaat vaak uit vriendinnen, bijvoorbeeld van de basisschool en van de studie. Daarnaast wordt er ook een tafelindeling gemaakt.
5. Het menu
Het menu, het punt waar jij als moeder verantwoordelijk voor bent. Vaak bestaat dit uit 4 of 5 gangen en passend bij het thema van het 21-diner van je dochter. Hierbij worden prachtige menukaarten gemaakt, voor iedere gast één.
6. Aankleding en decoratie
De aankleding van de ruimte en de tafel moet natuurlijk allemaal passen bij het thema of de dresscode. Vaak wordt hiervoor ook nieuw (bijpassend) servies aangeschaft, maar dit kan ook worden gehuurd. De decoratie kan bestaan uit ballonnen, slingers, bloemen, kaarsen, placemats… Wees creatief!


Geef een reactie